IFLA 2010 – Roberto Corsini

IFLA 2010: Poster sessions

Laptop services for senior citizens

Samba soi kännykästä klo 04:30.. aamusta en juuri muuta muista, sillä vaikka olen aikaisiin herätyksiin tottunut, en sentään ihan keskellä yötä ole liikkeelle normaalisti lähdössä. Lentokentällä jonotin normaaliin CheckIn:iin, sillä minulla oli kannossa varaposterimme, joka tuubissaan ei käsimatkatavaraksi olisi kelvannut. Portilla minua jo odottivatkin muut posterilaiset eli Paula, Heikki, Iri ja Jori. Väsyneet katseet kohtasivat ja muutaman todella huonon vitsin jälkeen pääsimmekin jo nousemaan koneeseen.

Göteborgin lentokentältä otimme tilataksin hotellille, jossa saimme kuulla, etteivät huoneemme olleet vielä vapautuneet. Päivähän oli vasta nuori ja työpäivämme oli siis vasta alussa, vaikka olimme olleet hereillä jo useamman tunnin. Messuhalliin saapuessamme etsimme välittömästi käsiimme posterimme ja totesimme niiden olevan huippuluokkaa muihin verrattuna. Suurinta osaa postereita vaivasi ennen kaikkea liika teksti ja liian vähän kuvia.. ei niitä jaksanut lukea. Muutaman kierroksen jälkeen päädyimme tekemään Superman (SuperLibrarian?) muodonmuutoksemme WC:ssä ja lähdimme kiertämään messua Läppäritohtori – rekvisiitat päällämme. Jaoimme aika hyvän määrän flyereitä vastaantuleville, kunnes kello tikittikin jo itse Poster sessionin aikaa.

Ensimmäinen poster session oli valtava kaaos. Kun tuhatkunta kirjastolaista yrittää kahdessa tunnissa käydä läpi vajaa 200 julistetta ja kuulla niiden esittelijöiden pölinät, on siitä vitsit vähissä tilan käytön suhteen. Pidimme kuitenkin Paulan ja muiden kanssa urheasti paikkamme ja saimme päivälle varatun esitenipun käytettyä. Ottaen huomioon, että jokaisen noin 200 esitteen mukana tuli automaattisesti esitelmä palveluistamme olimme hyvin tyytyväisiä suosioomme. Kyllä kannatti panostaa!

Matkan lisäksi noin neljän tunnin työrupeaman jälkeen olimme kaikki hyvin nälkäisiä ja mahdottoman väsyneitä. Löntystelimme syönnin jälkeen hotellille ja pääsimme vihdoin huoneisiimme. Levon jälkeen oli hyvä käydä piipahtamassa paikallisessa ostoskeskuksessa, joka ei kokonsa puolesta häviä millekään suomalaiselle ostoskeskukselle. Ilta tuli vietettyä lähinnä ravintolassa istuessa ja eri ihmisten kanssa keskustellessa mielenkiintoisista seikoista kirjastolaitoksestamme. Tunnin vietettyäni illan NightSpotissa päätin, että olen jo tavannut ne ihmiset jotka halusinkin tavata ja loput on vain extraa. Paras ratkaisu oli siis mennä hotellille ottamaan kauan kaivattua unta. Kävelin lempeässä Göteborgin sateessa muutaman korttelin kunnes totesin, ettei siinä myräkässä ollut enää mitään hauskaa ja löysin käsiini taksin.

Hotellin aamiainen oli aika perus, mutta mainitsemisen arvoisena pidän erittäin hyvää vastapuristettua verigreippimehua! Päätimme porukalla ottaa kaikki tavaramme IFLA:n narikkaan ja päättää hotelliseikkailumme siihen. Toinen päivä ei tuonut messuilijalle mitään uutta. Ilman pääsyä seminaareihin, työryhmiin, sessioihin sun muihin varsinaisiin IFLA:n tapahtumiin oli messujen sisältö aika kaupallinen ja siksi myös ontto. Posterit hieman henkivät kirjastolaisuutta, mutta sitäkin aluetta värittivät tieteelliset ja yliopistolliset kirjastot, joiden mentaliteetti tuntui olevan hieman erilainen meihin verrattuna.

Tohtorin takki päälle, stetoskooppi kaulaan ja mars flyereitä levittämään! Meillä oli Paulan kanssa valtava määrä flyereitä varattu jaettavaksi, sillä kuvittelimme virheellisesti 3000 kirjastolaisen seikkailevan itse messuhallissa vaan suurin osa taisi olla suurimman osan aikaa eri työryhmissään. Toinen Poster session sujui hieman rauhallisemmissa merkeissä kuin ensimmäinen, mutta saimme silti päivälle varatun määrän esitteitä (200) jaettua ja paljon siksi myös esiteltyä palveluitamme. Oli selvää, että monet osasivat nyt jo suunnistaa suoraan meidän posterillemme edellisen päivän mainonnan perusteella.

Matkaa ennen pääsimme tutustumaan hieman Göteborgiin auringonvalossa ja olimme todella positiivisesti yllättyneitä. Kaupunkihan on hieno! Kahdessa tunnissa ei kuitenkaan paljon ehtinyt nähdä ennen kuin suuntasimme taas kohti lentokenttää.

Ahkeran työn tuloksena ja Kohtaamispaikan hienojen palveluiden ansiosta meidän posterimme saikin jaetun hopeasijan poster session kilpailussa ja siksi myös maininnan loppuseremonioissa. Varsinaista palkintoa ei voittajan lisäksi jaettu, mutta meille tuli hyvä mieli tästäkin. Rankka reissu, mutta oli se sen arvoistakin.

Roberto Corsini

About Robi

I am the CEO of Skhole Inc. A universal tool for high quality higher education.